Modernismul interbelic

Modernismul interbelic – Perioada interbelica

 

Perioada interbelica se caracterizeaza printr-o serie de curente inovatoare care vor schimba destinul literaturii romane. Simbolismul, expresionismul, ermetismul sunt doar cateva tendinte in lumea literara. O serie de curente se regasesc si in celelalte domenii ale artei.

ABSTRACTIONISM – arta abstracta isi propune sa nu se inspire in niciun fel din realitate ci sa puna in prim-plam rigoarea intelectuala.

CUBISM – curent artistic manifestat mai intai in artele plastice, ce doreste organizarea elementelor vizuale intr-o sinteza care sa retina numai formele esentiale.

DADAISM – curent initiat de un grup de tineri boemi refugiati in Elvetia in anii Primului Razboi Mondial.

EXPRESIONISM – apare in Germania , prin 1918 si se manifesta in literatura, cinematografe, arte plastice.

FAUVISM – se manifesta in pictura si se remarca prin violenta coloristica.

FUTURISM – miscare literara initiata in anul 1909, cand poetul italian publica primul manifest futurist in care exalta epoca moderna.

SUPRAREALISM – termenul folosit intaia oara de poetul francez, este format din supra si realitate si denumeste o miscare literar – artistica ale carei prime manifestari dataza de la inceputul anilor ’20.

Modernismul reprezinta o orientare culturala manifestata la inceputul secolului 20, in care noul si inovatia formelor se opuneau valorilor de tip traditional; in literatura romana, teoreticianul modernismului a fost criticul literar Eugen Lovinescu. Dintre lucrarile sale cu privire la modernism, se remarca istoria civilizatiei romane moderne sau istoria literaturii romane contemporane.

Eugen Lovinescu isi construieste in jurul revistei “Zburatorul” si a cenacului literar cu acelasi nume. Revista a cuprins in paginile ei opere ale unor scriitori precum Tudor Vianu, George Calinescu, Lucian Blaga, Hortensia Papadatbengescu, Ilarie Voronca. Cenacul acestuia intalnindu-se saptamanal.

Cele 3 teorii sustinute de Eugen Lovinescu in evolutia modernismului: teoria imitatie, mutatie valorilor estetice si sincronismului.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *