Poezia iconografica traditionalista – In gradina Ghetsimani – Vasile Voiculescu

Poezia iconografica traditionalista

In gradina Ghetsimani – Vasile Voiculescu

Iisus lupta cu soarta şi nu primea paharul…
Căzut pe brânci în iarbă, se-mpotrivea întruna.
Curgeau sudori de sânge pe chipu-i alb ca varul
Şi-amarnica-i strigare stârnea în slăvi furtuna.

O mâna nendurată, ţinând grozava cupă,
Se coboară-miindu-l şi i-o ducea la gură…
Şi-o sete uriaşă stă sufletul să-i rupă…
Dar nu voia s-atingă infama băutură.

În apa ei verzuie jucau sterlici de miere
Şi sub veninul groaznic simţea că e dulceaţă…
Dar fălcile-nclestându-şi, cu ultima putere
Bătându-se cu moartea, uitase de viaţă!

Deasupra fără tihnă, se frământau măslinii,
Păreau că vor să fugă din loc, să nu-l mai vadă…
Treceau bătăi de aripi prin vraiştea grădinii
Şi uliii de seară dau roate dupa pradă.

Eseu – comentariu

Perioada literara

In perioada interbelica se remarca coexistenta a doua curente literare diametral opuse, modernismul si traditionalismul, dar care asigura literaturii bogatie tematica.

Autor

Vasile Voiculescu, poet, prozator si dramaturg isi concepe opera poetica pe demersuri traditionaliste, urmarind mai multe etape in lirica sa.

Volumele de debut “Poezii” si “Din tara Zimbrului” surprind o colectivitate rurala dominata de vcalorile traditionale si momente ale implicarii ei in razboi. Volumul “Parga” este primul volum in care orientarea spre valorile crestine, religioase, il separa pe poet de George Cosbuc si Octavian Goga de care a fost puternic influentat. Urmeaza volume precum “Poeme cu ingeri”, “Urcus”, “Destin”, in care temele si miturile biblice prind contur alaturi de framantarea sufleteasca a poetului.

Volumul “Parga” publicat in anul 1921 cuprinde opera literara “In gradina Ghetsimani” ce apartine genului literar liric, fiind o poezie iconografica traditionalista.

Poeziile iconografice au la baza teme si motive biblice supuse viziunii lirice a poetului.

Curent literar

Traditionalismul inseamna atitudinea culturala care exprima un atasament excesiv pentru valorile trecutului. Prima grupare care se formeaza in jurul revistei Semanatorul, de la care isi ia numele de “semanatorism’ cu tema dezvoltata asupra mediului rural (satul). A doua grupare se formeaza in jurul revistei Viata romaneasca, numita “poporanism”, tematica fiind taranul, iar ultima grupare in jurul revistei Gandirea, grupare “gandirista” avand ca tema ordotoxismul.

Geneza

Opera este inspirata din scena biblica in care dupa Cina cea de Taina, aflat in gradina Ghetsimani, Iisus este demascat de Iuda care il saruta si este arestat de oamenii arhiereului Caiafa. De asemenea, caderea pe branci in timpul rugaciunii este preluata din Evanghelia lui Luca, in celelalte Evanghelii fiind specificata caderea in genunchi.

Titlul

Titlul operei, un substantiv propriu desemneaza denotativ locul sacru aflat in Israel pe Muntele Maslinilor. Valoarea conotativa arata ipostaza rugii divine in care dualitatea om-Mantuitor se confrunta, framantarea sufleteasca dominand tabloul rugaciunii.

Tema si motive literare

Tema operei este specifica poeziei iconografice si este de inspiratie religioasa, bliblica, surprinzand ruga lui Iisus. Motivele literare sunt destinul (lupta cu soarta), paharul, cupa, mierea, venin, maslinii, ulii, sange.

Structura

Textul contine doua secvente lirice, primele 3 catrene aratand ruga lui Iisus, iar ultimul catren descriind imaginea gradinii aflata in consonanta (acord) cu zbuciumul sufletesc. Imaginea statica din prima secventa intra in antiteza cu verbele dinamice prin care se contureaza “lupta”, “nu primesc”, “duceau”, “se-mpotriveau”. Prin aceste verbe, dualitatea om-divin este definita, fiind descris zbuciumul interior.

Prima secventa lirica

Prima secventa cuprinde primele trei strofe in care se prezinta o imagine statica regasita doar in mintea omului, unde Mantuitorul reprezinta viata vesnica. In prima strofa, “paharul” reprezinta pacatul omenesc unde partea omeneasca se opune mortii “se-mpotriveau intruna…”. Se formeaza antiteza rosu-alb, unde rosu este culoarea sangelui reprezentand sacrificiul. In ultimul vers, se prezinta chemarea launtrica, o lupta interioara unde “furtuna” inseamna o exprimare a maniei Tatalui Ceresc. In a doua strofa se prezinta din nou mania tatalui “mana neindurata”. Cuvantul “cupa” este destinat doar pentru cei sortiti, doar ei au acces la ea. Inversiunea “grozava cupa” pune accentul pe adjectivul “grozava” – omul infricat de moarte. El este obligat, impotriva vointei sale, sa primeasca mantuirea “i-o ducea la gura”. Ipostaza de divin este conturata de setea de mantuire din urmatorul vers “o sete uriasa”. Inversiunea “infama bautura” pune accentul pe spaima omului. Ultima strofa are ca simboluri mierea si veninul, apartinand omului, formandu-se o antiteza moarte-viata. Se arata cum omul se impotriveste in fata mortii “Dar falcile-nclestandu-si cu ultima putere”. In ultimul vers se arata viata vesnica reprezentata de Mantuitor.

A doua secventa lirica

In a doua secventa se prezinta o imagine dinamica cu arborii pacii care sunt dominati de framantarea launtrica, unde maslinii sunt arborii pacii. Durerea si impietrirea sunt sentimentele predominante urmate de prefigurarea mortii “batai de aripi”. Ulii sunt simbolul mortii, pasarea care prevesteste aparitia mortii. Omul a murit si Mantuitorul s-a nascut, iar tot ce simte omul este in antiteza.

La nivel stilistic, secventa a doua contine imagini dinamice precum “se framantau maslinii”, “pareau ca vor sa fuga din loc”, “treceau batai de aripi”, “ulii de seara dau roate”. Exista si figuri de stil precum metafora “batai de aripi” si epitetele “vraistea gradinii” si “ulii de seara”.

Muzicalitatea este data de elementele de metrica si prozodie, 4 catrene cu masura de 13-14 silabe si rima incrucisata.

5 thoughts on “Poezia iconografica traditionalista – In gradina Ghetsimani – Vasile Voiculescu”

  1. Pelerinaj says:

    In gradina Ghetsimani – Vasile Voiculescu este o pagina ziditoare pentru suflet.

    Mult spor si folos duhovnicesc!

  2. BiancaA says:

    După ce că faci greșeli de scriere, acum mai faci și greșeli gramaticale GRAVE! “într-una”? Nici măcar autorul nu a scris așa. Jalnic. Nu mai intru pe pagina asta jalnică niciodată.

    1. admin says:

      Da te obliga cineva sa intrii fetito?

      1. Diana says:

        Data viitoare invata si tu ca prima secventa din poezia asta are doar prima strofa. A doua secventa are strofele 2 si 3 inculto care esti!!!!!!!

        1. admin says:

          Daca esti asa desteapta de ce mai cauti pe net despre aceasta poezie?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *